Jumat, 25 September 2009

Bagaimana Hati dan akhlak wanita Sholihah

Assalamualikum wr wb,

HATI merupakan unsur yang menjadi penggerak segala aktiviti kehidupan yang sempurna. Dari dorongan hati maka lahirlah sikap,ucapan,tindakan,penglihatan,pendengaran dan perbuatan yang menggambarkan keperibadian seseorang.

di dalam hati tersimpan seribu satu keinginan dan hasrat. Jika tidak dipimpin dengan iman yang kukuh, maka hati akan menggerak keinginan tersebut menurut kehendak nafsu.

seandainya hati digilap bagaikan cermin maka akan memancarlah biasan fitrah kemurnian insan. Sesungguhnya dari hati yang sehat akan tumbuh subur akhlak dan budi pekerti mulia menghiasi diri seseorang.

hanya insan yang menghargai diri sendiri mampu mengarahkan hatinya menuju kedamaian hidup. Kita memerlukan pedoman dalam membimbing hati menuju ketenangan dan kedamaian.

akhlak yang baik adalah untuk menghalang cinta kepada dunia dalam hati seseorang lalu memantapkan cinta kepada Allah. Emosi dan keinginan akan
dapat dibendung dan dikawal serta digunakan hanya untuk hal-hal yang akan mendekatkan diri kepada Allah dengan kemudian syariat dan akal yang akan mendatangkan rasa senang dan nikmat.

Wassalamualaikum,,

Tidak ada komentar:

Posting Komentar